Pokalbis su projekto „Young Car Mechanic“ vadovu ir koordinatoriumi Armands Umbraško

Jaunojo automobilių mechaniko konkursas – iniciatyva, visam laikui įsitvirtinusi automobilių renginių kalendoriuje. Konkursą kasmet remia pirmaujantys automobilių dalių tiekėjai ir gamintojai. Šiemet jau septintą kartą buvo galima sužinoti, kas yra geriausias jaunasis automobilių mechanikas – ryški kylanti žvaigždė automobilių rinkoje.


 – Kas buvo sunkiausia rengiant konkursą jaunimui visoje Europoje?

– Svarbiausia, kad jau žinome, kas yra didžiausias iššūkis, ir esame išbandę įvairius būdus jam įveikti. Kalbu apie techninių užduočių parengimą, pritaikymą ir vertimą į skirtingas kalbas, taip pat užduočių medžiagos paskirstymą tarp šalių.

Ar ateityje šalių, dalyvaujančių Jaunojo automobilių mechaniko konkurse, daugės, ar dabartinis jų skaičius laikomas optimaliu?

– Jaunojo automobilių mechaniko konkursas, rengiamas „Inter Cars“, yra atviras naujoms šalims dalyvėms. 2024 m. naujokų nebus, tačiau 2025 m. tikimės, kad į konkursą įsitrauks bent viena šalis. Norėčiau pridurti, kad naujomis dalyvėmis gali tapti ne tik su „Inter Cars“ kapitalo grupe susijusios šalys.

Kokią papildomą vertę, be įgūdžių ir žinių šaltinių vertinimo, jūsų, kaip organizatoriaus, nuomone, suteikia Jaunojo automobilių mechaniko konkursas?

– Jei pažvelgsime giliau, galima pateikti ilgą visoms dalyvaujančioms šalims naudingų dalykų sąrašą. Mokiniai turi labai gerą atspirties tašką ateičiai ir įgyja daugiakultūrės patirties. Mokyklos ir mokytojai keičiasi patirtimi ir praktinėmis žiniomis ir gauna finansinės naudos. Šios iniciatyvos partneriai dalijasi žiniomis ir praktine patirtimi su būsimais specialistais. Dar svarbiau tai, kad mokyklos ir mokytojai šias žinias išplatina šimtams mokinių. Konkursas leidžia mums, „Inter Cars“, geriau ir glaudžiau bendrauti su savo partneriais ir tiekėjais, sustiprinti priklausymo vienai šeimai jausmą, taip pat aktyviau bendradarbiauti su mokyklomis kaip partnerėmis kasdieniame darbe.

„Bosch“, „Continental“, „Elring“, „Febi“, „Mann-Filter“, „Meyle“, „Schaeffler“, „Shell“, „Varta“ ir „ZF Aftermarket“ – Jaunojo automobilių mechaniko konkurso rėmėjų sąrašas įspūdingas. Kiek svarbi partnerių atranka konkurso kontekste?

– Pagrindinis partnerių atrankos principas – kiekvieno jų noras dalyvauti projekte. Visos minėtos žinomos bendrovės jau daugelį metų yra mūsų partnerės. Taip pat reikia atsižvelgti į vieną svarbų veiksnį. Dėl dalyvių ir laiko apribojimų negalime turėti per daug rėmėjų ir pateikti per daug užduočių. Taigi labai vertiname ankstesnį bendradarbiavimą ir stengiamės, kad jis išliktų ir ateityje. Tačiau bet kokie nauji partneriai yra laukiami – rasime būdų bendradarbiauti.

Kokią nuomonę apie Jaunojo automobilių mechaniko konkursą įvairiose šalyse išsako jo dalyviai ir jų mokytojai?

– Nesu girdėjęs jokių neigiamų atsiliepimų. Žinoma, kiekvienoje šalyje turime atsižvelgti į skirtingus niuansus, pavyzdžiui, švietimo sistemą, mokyklų skaičių, valstybinių organizacijų įsitraukimą. Galų gale sugebame sukurti mokykloms ir mokiniams vertingą renginį.

Kurioje iš konkurse dalyvaujančių šalių mechaniko profesija yra populiariausia tarp jaunimo? Kur pavyko sėkmingai pakurstyti aistrą šiai profesijai?

– Labai sunku atsakyti, galėčiau pasakyti tik tiek, kad visose šalyse ji vienoda. Vieną dalyką galiu paminėti – savo gimtosios šalies, Latvijos, požiūrį. Per pastaruosius 15 metų, kai joje organizuojamas konkursas, automobilių mechaniko profesijos prestižas ir populiarumas labai išaugo.

Kokį vaidmenį vadinamieji minkštieji įgūdžiai atlieka tokiose profesijose kaip mechaniko ir koks pavyzdys šiuo požiūriu yra Jaunojo automobilių mechaniko konkursas?

– Galima įsivaizduoti, kad mechanikai yra žmonės, kurie pasirinko darbą su automobiliais, o ne bendrauti su kitais žmonėmis, tačiau akivaizdu, kad mokiniai, kuriuos sutinkame įvairiuose konkurso etapuose, yra tikrai komunikabilūs ir protingi. Taigi, jaunųjų mechanikų gyvenime reikia įvairių minkštųjų įgūdžių.

Ar šis konkursas organizaciniu, žinių, prestižo ir kokybės požiūriu prilygsta panašiems renginiams?

– Nėra ilgo sąrašo renginių, su kuriais galima būtų lyginti, – paminėtini tokie konkursai kaip „World Skills“ ir „Euro Skills“. Jei reikėtų lyginti, tai yra du skirtingi požiūriai į pagrindinius dalykus. „World Skills“ ir „Euro Skills“ vertinamas tik techninis atlikimas, šie konkursai turi labai didelį prestižą bei ilgą istoriją. Jaunojo automobilių mechaniko konkursas yra kur kas daugiau. Čia svarbios kitos vertybės: santykių užmezgimas, bendravimas, labai aukšti technikos mokyklos dalyvavimo projektuose, mokymo ir mokymosi standartai.

Kokios, jūsų nuomone, yra svarbiausios ugdymo vertybės, kurias jaunimui perteikia Jaunojo automobilių mechaniko konkursas?

– Be abejo, reikia paminėti įvairovę ir praktinę patirtį.

Ar Jaunojo automobilių mechaniko konkursas taip pat yra erdvė tarptautiniu mastu užmegzti naujus ryšius tarp dalyvių, draugystę?

– Be abejo. Labai gerai matyti, kokie pozityvūs ir atviri vieni kitiems yra konkurso dalyviai.

Konkurso metu taip pat vyksta mechanikos ir mechatronikos srities studentų ir pedagogų keitimasis patirtimi. Kokiais aspektais jie dažniausiai gali papildyti vieni kitų turimas žinias?

– Manau, kad tai priklauso nuo to, kur tų žinių labiausiai reikia, tačiau labai dažnas pastebime per konkursus, kad mokytojui ką nors pradėjus aiškinti mokiniui, bendravimas virsta dialogu. Visada galima išgirsti diskusijoms atvirų abiejų pusių nuomonių.

Ačiū už įdomų pokalbį.

– Ačiū jums.